NATUREN ER FANTASTISK

Jeg er dybt fascineret af naturens fantastiske farver og former. Både storslåede landskaber i udlandet og små afgrænsede naturperler i det lokale, fæstner sig i mit indre, som jeg i min fortolkning omsætter til farverige natur- og landskabsabstraktioner.

RO OG ENERGI

Mine malerier indeholder ofte kontraster, hvilket eksempelvis kommer til udtryk i min brug af både varme og kolde farver, små og store elementer, energi og ro.

MALERPROCESSEN

Kompositionerne opstår generelt i interaktion mellem foreløbige tanker og idéer og nuets fantastiske mulighed for at følge og udfordre det pludselig opståede. Jeg benytter hele farvepaletten og udforsker kontinuerligt forskellige metoder og teknikker. Da jeg for det meste maler med mange lag, er akrylfarver fantastiske at arbejde med, og jeg supplerer gerne med oliekridt.

MALERIER SOM "BROEN MELLEM MENNESKER"

Beskuerens unikke fortolkning af mine malerier, finder jeg særdeles berigende. Jeg håber, at mine billeder giver andre lyst til at gå på opdagelse, og at iagttagerne får lyst til at fortælle om de associationer malerierne sætter i spil hos vedkommende.

ANMELDELSE AF MINE MALERIER I KUNSTÅRBOGEN "101 KUNSTNERE 2022/23":

I baggrunden bjerge i toner fra lysturkis over petroleumsblå til violet. I forgrunden en række træer i absintgrønt, flaskegrønt og mørkegrønt. I midten en by i ferskenfarvede og orange nuancer. Midt i denne skarpe farveopdeling ses enkelte små områder i ”fjendtligt” territorium”: et lyslilla hustag midt i alt det orange, en orange og en citrongul top i kæden af violette og blå bjerge. Janni Nybys maleri viser to ting. Hun maler landskaber, og hun er stærkt optaget af farvekontraster: kolde overfor varme farvetoner og spillet mellem komplementærfarver. Gult overfor violet, grønt overfor rødt og gult overfor violet. Dette er elementer, der går igen i alle hendes malerier. Og viser hende som en kunstner, der er inspireret af den tidlige modernisme, hvilket i Danmark vil sige Harald Giersing og Sigurd Swane for at nævne nogle af de største. Prøv at se på sidstnævntes ”Vejhjørnet” fra 1910, og man vil kunne se Janni Nybys inspirationskilder. Hvad angår ”Vejhjørnet” er det ikke så vigtigt at vide, at billedet er malet i Odsherred. Sigurd Swane er ikke interesseret i at vise os den præcise geografiske lokation. Det er Janni Nyby heller ikke. Nogle er motiverne, bjerglandskaberne f.eks., er tydeligvis fundet i udlandet, mens andre synes fra lokalområdet. Det vigtigste er farvekontrasterne. Farvekontraster, der gør billedet dynamisk og propfuldt af energi og får overfladen til at vibrere. Det er dog ikke det eneste element, Janni Nyby har i ærmet. Hun spiller også på modsætningen mellem passager med voldsom bevægelse og ro og på kontrasten mellem forskellige geometriske former: runde og organiske felter overfor spidse og kantede. I et og samme maleri kan man således se himlen gengivet med fejende vandrette strøg, husene med små præcise rektangulære og trekantede konturlinjer og træerne med bløde runde penselbevægelser. I det konkrete maleri kan man også se en kontrast mellem det stærkt opfyldte midterfelt med de tæt sammenstillede huse og himlen, hvor de store linjer og massive farveflader hersker. Det er disse kompositoriske og koloristiske træk, der karakteriserer Janni Nybys landskabsmalerier. Hun bruger dem som et billedmæssigt udtryksrum, hvorfra hun kan skabe et utal af forskellige varianter med hver deres farvespil, hver deres dynamik og hver deres stemning. Hvert maleri har kort sagt sin egen grundrytme og sin egen farvemusik, og det er en udsøgt fornøjelse at betragte og føle disse billeduniverser.

Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen 

Del siden